Egy jó ügy az Uszadékfa alatt

Abban reménykedünk, hogy év végén már nem jön újabb folyami szennyezés a hazai vizekre. A PET Kupa önkénteseiként ezt a nyugodt, áldott időszakot arra használjuk, hogy köszönetet mondjunk és számot vessünk. Hogy visszaemlékezzünk, mit értünk el idén, mit tettünk, amire büszkék lehetünk, és hogy kiknek tartozunk köszönettel ezért. A PET Kupa folyómentő tevékenységét civil szervezeti kezdeményezésként végzi, ami nem valósulhatna meg támogatások nélkül. Kapunk ajándékba használt faanyagot, hogy PET-hajókat építsünk; kesztyűt, hogy legyen mivel megfogni-, és zsákot, hogy legyen hová tenni a hulladékot; még téli kikötőt is, hogy biztonságban pihenhessenek hajóink két bevetés között. Segítenek minket informatikai munkával, laptopokkal, nyomdai kivitelezéssel, vízanalitikai vizsgálatokkal, megannyi szakértői szolgáltatással. Nagyon hálásak vagyunk mindezért. Külön értéket hordoznak számunka azok az adományok, amikor valaki önerőből, szeretteivel, barátaival siet a Tisza segítségére. Azért idézzük fel ezeket ekkora örömmel, mert nekünk ezek a legszebb karácsonyi ajándékok.

Már év elején érkezett egy meglepő felajánlás a PET Kupa háza tájára. Klaudia és Ricsi árral szemben tervezett kajakkal végigevezni a Dunán, mely sportteljesítményért felajánlott adományokat nekünk akarták gyűjteni. Könnyen kitaláltuk mire fordítanánk ezt a pénzt. A PETényi renoválásra nagy szükség volt, hiszen a PET Kupa zászlóshajó itt-ott megkopott, ráfért már egy jótékony csiszolás, festés, palackcsere. Így történt, hogy Klaudia és Ricsi fürge kajakjaikkal a Dunán lapátolták össze a támogatást a PET flotta legöregebb, leglassabb, ám legtöbb palackot bíró anyahajójának, hogy az még évekig jó erőben tisztíthassa a Tiszát. Itt jegyezzük meg, maga a hajó is közösségi adománygyűjtésből épült, öt évvel ezelőtt.

Klaudia és Ricsi, a két expedíciós kajakos petkalóz hagyományokhoz híven szódával avatja az adományokból újjászületett PETÉNYI-t 2021 decemberében, Kiskörén (fotó: Varga Tamás)

A PETényi felújÍtására gyűjtött adományozásról, és annak karácsonyi ünnepléséről készült videó:

Tavasszal egy zsebkönyveket megjelentető hálózat döntött úgy, hogy egy kiadványának bevételeiből folyótisztítási akciókat támogat, és a meglepetések nyár végén folytatódtak. Apa és lánya egyazon napon ünnepelték 60. és 30. születésnapjukat, és azt kérték a vendégseregtől, hogy ne a boltokban-, hanem inkább a PET Kupa bankszámláján hagyják az ajándékokra szánt összeget. Úgy döntöttek, hogy a masnival átkötött többször becsomagolt és sokszor szükségtelen tárgyak helyett inkább barátaik társaságát, a nevetést, valamint azt a jóleső érzést választják, hogy ünnepi örömük jótékony cselekedettel párosult. Nem verték nagy dobra, nem kérték nevük kiemelését, csak azt, hogy mutassuk be a vendégeknek folyómentő munkánkat. Ebből a célból készül a Folyómentő teherautó című filmünk is, amiben azt meséljük el, hogyan segítettek az adományozók egy kárpátaljai vállalkozónak a Tisza tisztításában.

Francz Béla ökoaktivista és Molnár Attila Dávid rendező a Folyómentő Teherautó előtt. A járművet a PET Kupa kezdeményezésére indított közösségi adománygyűjtésből sikerült megvásárolni (fotó: Szécsényi Dániel)

Az ősz sem telt el váratlan, kedves felajánlás nélkül. Egy gyermekkönyv kiadó azzal a jó hírrel keresett meg minket, hogy egy több szerző által jegyzett könyvük pénzjutalommal járó díjat nyert (Leginnovatívabb Könyv 2021). A kiadónál úgy gondolták, az összeget nem osztják fel egymás között, hanem felajánlják a PET Kupa tevékenységeinek támogatására. És mindez a Hulladékgyűjtés Világnapján történt!

Karácsony közeledtével sűrűsödött a program, egyszerre végeztünk folyótisztító és szemléletformáló munkát. Miközben rendezvényekre szaladgáltunk gyerekfoglakozásokat tartani, el is felejtettük, hogy az ADÓ 1% felajánlások mellett az adventi időszak van a másik kiemelkedő alkalom, amikor civil szervezetek munkáját támogatni szokták. Idén nem jutott időnk környezettudatos üdvözlő e-maileket küldeni. Épp csak arra maradt időnk, hogy a PET bálák mellől kibányásszuk uszadékfa karácsonyfánkat (amit tavaly egy dunakanyarbéli evezős csapattól kaptunk ajándékba), felakasztgattuk rá az első hódrágat díszeket. Ricsivel és Klaudiával éppen az adománygyűjtésből újjászületett PETÉNYI-t avattuk, amikor kérés nélkül megérkeztek az első karácsonyi adományok.

Kiss Klaudia, a PETÉNYI felújítására indított adománygűjtő akció ötletgazdája, a petkalózhajó biciklikerékből készült kormányánál 2021 decemberében Kiskörén (fotó: Varga Tamás)

Az egyik legnagyobb meglepetés egy vállalati felajánlás volt. A cég munkatársai itt előre eldönthették, hogy céges tárgyi ajándékokat kérnek maguknak, vagy inkább támogatnak egy ügyet. A vállalat dolgozóinak kb. 70%-a döntött úgy, hogy a karácsonyi ajándékokra szánt összeget fordítsák a Tisza tisztítására. Köszönet nekik, és a munkáltatóknak, hogy megnyitották ezt a lehetőséget a munkatársak előtt. Hisz a karácsonynak valami ilyesmiről kellene szólnia az utolsó pillanatos kétségbeesett bevásárlókörutak helyett. A közös értékteremtő tevékenységről, az önzetlen cselekedetekről, az ajándékozás öröméről és az összetartozás érzéséről.

Uszadékfából készült folyóbarát karácsonyfa előtte a Műanyag Műhely mézekalács változatával a kiskörei Folyómentő Központban (fotó: Rosta Boglárka)

Uszadékfa karácsonyfánk körül már új kalandokról beszélgettünk. A jövőre 10 éves PET Kupa születésnapját egy minden eddiginél nagyobb petkalózhajó építésével szeretnénk ünnepelni, amihez örömmel fogadjuk használt fém (zártszelvény, lemez, rács) és fa (deszka, palló, hajópadló) építőanyag felajánlását. Köszönjük mindenkinek, aki segített abban, hogy közelebb kerüljünk közös célunk, a Tiszta Tisza eléréséhez.

Boldog karácsonyt kívánunk minden vízitúrázónak, természetbarátnak, folyómentőnek!